söndag 10 februari 2008

Affärssystem med öppen licens?


Ett affärssystem som ser hyfsat modernt ut med basal funktionalitet och under en öppen licens, det har länge varit en dröm. Jag har en hel del entrepenörer i släkten vilka hade varit ofantligt roligt att kunna drifta på linuxmaskiner med i huvudsak öppen programvara, inte bara för deras budgetkalkyler utan även för mitt storvuxna ego. Hade man lyckats med det hade man legat bra till under kommande julaftnar.

Det här sökandet har jag pysslat med till och från under lång tid, skert fem år, utan att ha nått riktigt ända fram, något har alltid saknats. Det har varit för krångligt att drifta, för krångligt att använda, haft bristfällig community bakom att få stöd av osv osv. Nu tror jag dock att det är dags för en test igen för rapporter ute på nätet gör gällande att mycket är på gång, vissa gamla produkter som TinyERP har växt och mognat och det har dykt upp flera nya produkter, som Openbravo, vilket ser trevligt ut på skärmdumparna.

Ska man tro idg så är Openbravo en kandidat med mycket för sig, t.ex listas de här som ett av tio öppenkällkodsföretag som kommer att dominera 2008. Enligt samma tidning så spår även Unisys i sin rapport här att Openbravo tillsammans med Compiere kommer att leta sig allt längre in i företagens IT strukturer under året.

2008 blir ett spännande år, och jag har en massa programvara att installera och börja utvärdera..

Inga kommentarer: