torsdag 14 februari 2008

Adempiere - commmunitybyggt affärssystem


Jag har som hastigast glidit iväg på Adempiere en tid. Inget nytt, Adempiere installerades på min laptop redan i höstas men nu åkte den in igen. Nej, jag är inte klar med Openbravo, men en viktig sak har framkommit. Openbravo drivs av ett företag med massor av pengar, men de verkar inte ha en community. Den som hängt i deras irc kanal ett tag märker att det är ganska dött. Eftersom det är det, är det svårt att få information utan att läsa sig till den, och därför kände jag att jag behövde en liten paus för att få in lite dynamik. Dynamik är det något som finns gott om i Adempiere communityn.

Adempiere bildades som en avknoppning ur Compiere 2006. Ett gäng utvecklare som var bittra på compieres ovilja att fokusera på communityn tog med sig kodbasen och startade ett eget projekt. Redan efter några veckor släpptes deras första release.

Adempiere ha en mycket aktiv community som är mer än villig att svara på frågor och ge assistans till nybörjare. Det märks också att det finns ett uppdämt behov av att flera skall engagera sig då det på många håll i världen ropas efter just den här typen av mogna, stabila och ändå anpassningsbara system. På sourceforge ber man just nu sina medlemmar att rapportera in antalet driftade system de gjort och räknaren har än så länge nått 121 stycken världen över vilket nog får sägas vara bra för ett system som inte är två år gammalt ännu.

Adempiere är skrivet i Java och kan installeras med Oracle eller Postgresql som bas. För den som vill testa innan jag hinner skriva en installationsmanual rekommenderar jag Adempieres wiki och dess installationsguider. Oracle XE har av mina installationer varit enklast, men för den som vill köra posgresql rekommenderas windows och postgres 8.2.6 vilken installerades utan några problem alls med pljava stöd aktiverat.

Inga kommentarer: