söndag 9 mars 2008

Java & JSF

Jag har fått ta en paus ifrån affärssystemen pga djupdykningar i javaprogrammering, vilket är vad som primärt betalar Dr Mjukvaras amorteringar i dagsläget.

Java är också något man kan skriva kilometerbloggar om. Jag älskar Java och jag älskar mångfalden omkring denna underbara crossplattform miljö. Det digra urvalet kräver dock att man gör lite undersökningar och tester innan man finner de verktyg man tycker passar bäst.

Idag har vi väl egentligen bara två tunga IDE:er att välja mellan, eclipse och netbeans. Bägge är öppen källkod och bägge bygger på plugins. Netbeans, som jag räknat ut helt före version 5.5 har gjort en riktig uppryckning och en trevlig comeback. Idag trivs jag faktiskt riktigt bra med Netbeans som känns väl tillrättalagt och har en bra integration med olika application servers och databaser "out of the box".

Ja, applikationsservrar .. där finns också en hel del att välja på om man behöver mer än vad en servlet container som tomcat tillhandhåller. Då finnns storebror geronimo tillhands, och passar inte det kan man välja SUNs glassfish , IBMs websphere eller varför inte JBoss ifrån Red Hat? Där finns mycket mer att välja på, men som väl är i Java universum finns nästan alla i en version under en öppen licens. Vilket betyder att du kan installera och göra riktiga utvärderingar och därefter bestämma om du vill betala för en komersiell licens med de extra fördelar det kan erbjuda.

Så långt har vi valt vårt fundament, nu är det dags att bestämma ramverk. Här finns så många att jag inte ens börjar rabbla det än, men eftersom JSF är väl integrerat med netbeans - vilket jag har igång för tillfället skall jag själv börja med att se över den här instruktionen.

Inga kommentarer: